Indywidualny program ruchowy dla kobiet po porodzie

Ciało kobiety po porodzie wymaga szczególnego zadbania. 9 miesięczny okres ciąży spowodował liczne zmiany w ciele kobiety, które nie zawsze wracają do stanu przez porodem. Celem programu ruchowego jest przywrócenie właściwej funkcjonalności ciała, równowagi mięśniowo-więzadłowo-powięziowej, przywrócenie kobiety do pełnej sprawności i formy z jednoczesnym wpływem na wysmuklenie sylwetki.
Indywidualny program ruchowy jest często kolejnym korkiem po zakończeniu fizjoterapii połogowej. Jest to najlepsze połączenie, gdyż stanowi integralny proces powrotu organizmu do sprawności przed ciążą.
Szczególną uwagę koncentruję na diagnostyce, analizie sylwetki, testach i ocenie potrzeb ruchowych kobiety. Po zdiagnozowaniu potrzeb przystępujemy do programowania ćwiczeń / treningów.

Organizm kobiety po porodzie wymaga szczególnej troski rozpoczynając od niezbędnej fizjoterapii połogowej, a następnie przechodząc przez kolejne etapy ćwiczeń, tak by ciało pod kątem fizycznym mogło wrócić do równowagi, niezbędnej stabilizacji, korekcji i poprawy sylwetki.
Proces planowania powrotu do formy po porodzie ma ogromny związek z zmianami w ciele jakie dokonały się w przebiegu 9 miesięcy oraz z tymi już istniejącymi wzorcami ruchowymi jakie ciało kobiety miało przed zajściem w ciążę, dlatego też program ćwiczeń powinien być indywidualnie dopasowany i zaplanowany.
Zdarza się, że pewne zmiany w ciele, które w procesie naturalnym postępują w przebiegu ciąży, utrzymują się po porodzie, a mogą to być np.: zmieniony środek ciężkości ciała, zgięciowe ustawienie stawów biodrowych, pogłębiona lordoza lędźwiowa, pogłębiona kifoza piersiowa, przykurcz w obrębie mięśni klatki piersiowej, rozejście powłok brzucha czy też chociażby osłabienie mięśni pośladkowych. Dodatkowym procesem, który pogłębiać może problem złej sylwetki są czynności dnia codziennego, na które narażone są kobiety po porodzie tj: nieodpowiednie karmienie, noszenie niemowlęcia, dźwiganie.
Idealnym połączeniem powrotu ciała do formy po porodzie jest kontynuacja ćwiczeń po fizjoterapii połogowej. Podczas fizjoterapii zajmujemy się m.in.: stabilizacją miednicy, przywróceniem pracy oddechowej, terapią rozejścia kresy białej, aktywizacją mięśni dna miednicy i usuwaniem dolegliwości poporodowych tj: ból kręgosłupa, ból spojenia. Fizjoterapia pozwala poznać mi ciało kobiety od samego początku, pracować z nimi, przywracać funkcjonalność, wtedy proces powrotu do formy po porodzie jest naturalny i planowanie dalszych treningów jest procesem ciągłym dającym lepsze efekty. W sposób naturalny od działań lokalnych w czasie fizjoterapii przechodzimy w treningu do działań bardziej globalnych i złożonych ćwiczeń by ciało kompleksowo uzyskało stabilizację, poprawę sylwetki. A jeśli za cel stawiamy sobie powrót do ulubionych sportów, to jest to również proces, który od fizjoterapii poprzez indywidualne sesje treningowe jest dobierany indywidualnie, tak by przygotować funkcjonalnie ciało do danej aktywności sportowej.

Kolejny i ostatni etap stopniowego powrotu do formy i swoich ulubionych sportów. Podczas tej formy ruchowej terapeuta koncentruje się na:
• poprawie stabilizacji miednicy
• dalszej regresji rozejścia mięśni prostych brzucha i utrwaleniu zmian (poprzez zastosowanie bardziej złożonych, trudniejszych i bardziej wymagających ćwiczeń w przestrzeni)
• wdrażaniu trudniejszych i bardziej złożonych ćwiczeń ( ćwiczeń funkcjonalnych), angażujących całe zespoły mięśniowe,
• aktywna praca mięśni dna miednicy
• przywracaniu równowagi napięć mięśniowych
• zwiększaniu wydolności organizmu
• poprawie postawy ciała
• wdrażaniu dalszej profilaktyki

TWOJE KORZYŚCI:

  • Indywidualnie dobrany program pod Twoje potrzeby
  • Ocena sylwetki i badanie stanu powłok brzucha (testy)
  • Przygotowanie ciała do Twoich ulubionych sportów i codziennych aktywności
  • Poprawa wolności i siły organizmu
  • Poprawa sylwetki i postawy ciała
  • Stabilizacja miednicy i praca nad centrum ciała
  • Nauka ergonomii pracy w codziennych czynnościach
  • Wzrost siły, energii i dobrego samopoczucia

WSKAZÓWKI DLA CIEBIE:

  • Przed rozpoczęciem programu zalecam kontrolną wizytę ginekologiczną.
  • Jeśli jesteś prowadzona przeze mnie w okresie połogu, możemy płynnie przejść do dalszego etapu
  • Jeśli nie jesteś przeze mnie prowadzona w okresie połogu, minimalny czas na rozpoczęcie sesji treningowych, to czas minimum 8 tygodni po porodzie.

Masz pytania dotyczące indywidualnego programu ruchowego dla kobiet po porodzie?

Zapraszam do kontaktu, chętnie odpowiem na wszystkie Twoje pytania i wątpliwości.